Hyväksyttävä ruokahävikki
Millainen määrä ruokahävikkiä ruokapalveluissa on hyväksyttävä?

Sain marraskuussa 2021 puhua Vastuulliset ruokapalvelut kehitysohjelma -hankkeen ruokahävikkiä käsitelleessä työpajassa viestinnän merkityksestä ruokahävikin hallinnassa. On ilahduttavaa, että viestintä nähdään ja koetaan osaksi keinovalikoimaa, jolla syömättä jäävän ruoan määrää voidaan vähentää. Esitysten jälkeisessä paneelikeskustelussa sain muiden panelistien kanssa vastattavaksi mielenkiintoisen kysymyksen: millainen määrä ruokahävikkiä ruokapalveluissa on hyväksyttävä määrä? Moderaattori kysyi kultakin panelistilta vuorollaan näkemystä asiaan. […]

Lue lisää
tyhjä taulu viestintä
Kun et viesti, viestit kuitenkin

Yritys tai organisaatio päättää luonnollisesti itse, mitä, miten ja kuinka paljon se viestii itsestään ja toiminnastaan. Päättipä organisaatio mitä tahansa, yleisöllä on kuitenkin myös odotuksia organisaation viestintää kohtaan. Joku aihe voi olla sellainen, jonka kohdalla organisaatio on valinnut pidättyväisen tai jopa täysin hiljaisen linjan viestinnän suhteen. Yleisö saattaa kuitenkin odottaa, että organisaatio viestisi edes jotain […]

Lue lisää
Bassokitara
Tukipalvelu on tärkeä

Palvelu on usein kokonaisuus, jossa ydinpalvelua tukee yksi tai useampi tukipalvelu. Teoreettisestikin tarkasteltuna palvelussa on usein ydinpalvelu ja sen ympärillä useita tukipalveluja. Kun tarkastellaan ruokapalveluita, ydinpalvelu on usein itse ruoka, mutta lähes täydellisyyttä hipova ruokakaan ei yksinään synnytä hurmaavaa asiakaskokemusta. Kouluissa tai sairaaloissa puolestaan koko ruokapalvelu kokonaisuudessaan on ”vain” tukipalvelu. Tukipalveluita ei kuitenkaan tule vähätellä. […]

Lue lisää
Lempiruoka
Lempiruoka – miten se luodaan?

Miten lempiruoka luodaan? Tähän kysymykseen varmasti moni haluaisi tietää vastauksen. Se säästäisi aika paljon aikaa ja vaivaa tuotekehityksessä, parantaisi asiakastyytyväisyyttä ja pienentäisi todennäköisesti myös ruokahävikkiä – ainakin siltä osin, että lautaselle otettu ruoka tulisi syötyä loppuun hyvällä ruokahalulla. Ainakin jos julkkiskokki Jamie Oliveria on uskominen, niin lempiruoka luodaan syömällä mitä tahansa ruokaa 17 kertaa. Näin […]

Lue lisää
Tyhjä lautanen asiakaspalvelu
Kiire kampittaa asiakaspalvelua

Ennen Suomessa paukkuivat pakkaset. Nyt tuntuu, että meillä paukkuvat lähinnä lämpöennätykset kerta toisensa jälkeen. Kesällä 2021 riitti sekä kaikille työssä oleville että lomalaisille varmasti riittävästi hellepäiviä. Asiakaspalvelijoilla piti ravintoloissa kiirettä ja pehmytjäätelömassa loppui koko maasta. Koronapandemia aiheutti ruokapalvelualalle eräänlaisen ääri-ilmiön, suuren heilahduksen. Ensin se vähensi ravintola-alalla tarjolla olevaa työtä, ja kun ravintoloita sitten taas alettiin […]

Lue lisää