/

18.4.2023

Miksi ruokahävikkiä halutaan piilotella?

Ruokahävikkivaaka

Ruokahävikin vähentäminen Suomen ruokapalveluissa onnistuu parhaiten kaikkein asianosaisten hyvällä yhteistyöllä. Siinä tarvitaan niin tavarantoimittajia, ruokapalveluiden ammattilaisia kuin ruokailevia asiakkaitakin.

Muutokset käyttäytymisessä tapahtuvat usein tietyn kaavan mukaan. Ensin asia pitää tietää ja tunnistaa. Vasta sen jälkeen, kun asia ymmärretään ja sisäistetään alkaa muutos tapahtua. Siksi tuntuukin oudolta, että jo asiasta tietämistä halutaan rajoittaa.

Sopimaton ruokahävikkiastia

Erään ruokahävikin vähentämiseen tähtäävän hankkeen aikana syntyi idea läpinäkyvästä ruokahävikkiastiasta. Sitä pidettiin yhtenä keinona saada eri tahot tietoisiksi ruokahävikistä ja sen määrästä varsin konkreettisella tavalla. Hieman yllättäen idea herättikin vastustusta, jonka seurauksena jo käyttöön otetut läpinäkyvät ruokahävikkiastiat jouduttiin poistamaan.

Asiakkaille ok, mutta kaikille ei

Yhtenä syynä vaatimukselle astioiden poistamisesta esitettiin astioiden esteettisyys. Perustelu sinänsä saattaa olla aito ja vilpitön, sillä on kauneus katsojan silmässä. Tapauksesta tekee kuitenkin mielenkiintoisen se, että läpinäkyvien ruokahävikkiastioiden poistamista eivät vaatineet sen paremmin ruoan valmistajat ja tarjoajat kuin ruokaa syövät asiakkaatkaan. Tahot, jotka ensisijaisesti uuden ruokahävikkiastian päivittäin kohtasivat, olisivat siis hyväksyneet uuden kokeilun jatkumisen.

”Meillä ei oppilaita kytätä.”

Jos edellisessä tarinassa uusi ruokahävikin vähentämiseen tähtäävä ratkaisu vaadittiin poistettavaksi sen ulkonäön takia, niin ehkä vielä yllättyneempi olin, kun kuulin, että eräässä toisessa kohteessa edes siistit ja astianpalautuspisteeseen suunnitellut lautastähteen punnitsevat ratkaisut eivät kelvanneet. Nekin jouduttiin poistamaan käytöstä. Tälläkään kertaa ruokahävikkiasemien poistamista eivät vaatineet asiakkaat – tässä tapauksessa koulun oppilaat – tai ruokapalveluhenkilöstö vaan koulun rehtori. Perusteluksi oli todettu, että astianpalautuspisteen ruokahävikkivaa´at ovat oppilaiden kyttäämistä ja sellaista ei tule sallia.

Tuuppaaminen voidaan tehdä myös siististi

Ruokapalveluiden ratkaisu- ja laitetoimittajat ovat kehittäneet varsin toimivia ja siistejä ratkaisuja, joilla lautastähdehävikin määrää voidaan seurata vähällä vaivalla. Samalla ruokailijat saadaan siististi tietoisiksi lautastähdehävikin määrästä ja heitä voidaan hienovaraisesti ”tuupata” kohti ruokahävikin jatkuvaa vähentämistä.

Älä ainoastaan vastusta vaan esitä myös ratkaisuja

Ilman etsimistäkin käytännössä asialle kuin asialle löytyy aina vastustaja tai taho, joka ei syystä tai toisesta halua hyväksyä muutosta. Perusteluja on monia ja niille vielä useampia mielipiteitä. Kaikkia tyydyttävän ratkaisun etsiminen pysäyttää kaiken kehityksen – myös asioiden, joiden hyödyt ovat selkeästi nähtävissä ja todettavissa.

Hyvästä ja tärkeästä tavoitteesta, kuten ruokahävikin vähentämisestä ei tule luopua ilman huolellista harkintaa. Näin ollen uusien ratkaisujen vastustajilta on perusteltua kysyä , mitä muita vaihtoehtoja tai ehdotuksia heillä on esittää, jotta alkuperäiset tavoitteet, kuten ruokahävikin vähentäminen voidaan saavuttaa.

Lautastähdehävikin seurannan yhteydessä on nostettu aikaisemmin esille myös syömishäiriöt. Edellä mainittu kyttääminen saattaa liittyä myös tähän toisinaan herkkäänkin asiaan. Palautetta kannattaa toki kuunnella ja miettiä, kuinka eri näkökulmat voitaisiin ottaa huomioon. Parhaat ratkaisut löytyvät usein hyvän, asiallisen ja avoimen yhteistyön avulla.

Juha Jokinen

Haluatko ottaa kehitysloikan viestinnässäsi tai kehittää ammattikeittiösi toimintaa?

Tilaa uutiskirje, niin saat hyödyllistä ja virikkeellistä luettavaa!