Asiakaspalvelussa on ruuhkaa
Asiakaspalvelussamme on juuri nyt ruuhkaa

Kukapa ei olisi saanut ilmoitusta tai kuullut monotonisen äänen toteavan, että asiakaspalvelussamme on juuri nyt ruuhkaa. Harmittaahan se nykyajan kärsimätöntä asiakasta, kun asiaa ei saa heti hoidettua, ja vielä enemmän harmittaa, kun sekään ei selviä, milloin asia ehkä ehdittäisiin hoitaa. Jumiuduin taas hiljattain itsekin asiakaspalveluruuhkaan. Olin jo ostopäätöksen tehnyt maksava ja tilaava asiakas, mutta jouduin […]

Lue lisää
Vuosi 2021 ruokapalveluissa
Vuosi 2021 ruokapalveluissa

Vuoden lähestyessä loppuaan on aika vetää yhteen, millainen oli vuosi 2021 ruokapalveluissa. Koronapandemia vaikutti ruokapalvelualaan edelleen koko vuoden ajan. Pandemiatilanne oli edelleen paikoin haastava, mutta myös helpompia jaksoja mahtui vuoteen. Pahimpia toimintojen sulkutiloja pandemian takia ei ole enää viime aikoina tarvittu. Aika näyttää, pysyykö pandemia niin hyvin hallinnassa, että massiivisia rajoituksia ei tarvittaisi jatkossakaan. Tilanteen […]

Lue lisää
Hyväksyttävä ruokahävikki
Millainen määrä ruokahävikkiä ruokapalveluissa on hyväksyttävä?

Sain marraskuussa 2021 puhua Vastuulliset ruokapalvelut kehitysohjelma -hankkeen ruokahävikkiä käsitelleessä työpajassa viestinnän merkityksestä ruokahävikin hallinnassa. On ilahduttavaa, että viestintä nähdään ja koetaan osaksi keinovalikoimaa, jolla syömättä jäävän ruoan määrää voidaan vähentää. Esitysten jälkeisessä paneelikeskustelussa sain muiden panelistien kanssa vastattavaksi mielenkiintoisen kysymyksen: millainen määrä ruokahävikkiä ruokapalveluissa on hyväksyttävä määrä? Moderaattori kysyi kultakin panelistilta vuorollaan näkemystä asiaan. […]

Lue lisää
tyhjä taulu viestintä
Kun et viesti, viestit kuitenkin

Yritys tai organisaatio päättää luonnollisesti itse, mitä, miten ja kuinka paljon se viestii itsestään ja toiminnastaan. Päättipä organisaatio mitä tahansa, yleisöllä on kuitenkin myös odotuksia organisaation viestintää kohtaan. Joku aihe voi olla sellainen, jonka kohdalla organisaatio on valinnut pidättyväisen tai jopa täysin hiljaisen linjan viestinnän suhteen. Yleisö saattaa kuitenkin odottaa, että organisaatio viestisi edes jotain […]

Lue lisää
Bassokitara
Tukipalvelu on tärkeä

Palvelu on usein kokonaisuus, jossa ydinpalvelua tukee yksi tai useampi tukipalvelu. Teoreettisestikin tarkasteltuna palvelussa on usein ydinpalvelu ja sen ympärillä useita tukipalveluja. Kun tarkastellaan ruokapalveluita, ydinpalvelu on usein itse ruoka, mutta lähes täydellisyyttä hipova ruokakaan ei yksinään synnytä hurmaavaa asiakaskokemusta. Kouluissa tai sairaaloissa puolestaan koko ruokapalvelu kokonaisuudessaan on ”vain” tukipalvelu. Tukipalveluita ei kuitenkaan tule vähätellä. […]

Lue lisää