Tyhjä lautanen asiakaspalvelu
Kiire kampittaa asiakaspalvelua

Ennen Suomessa paukkuivat pakkaset. Nyt tuntuu, että meillä paukkuvat lähinnä lämpöennätykset kerta toisensa jälkeen. Kesällä 2021 riitti sekä kaikille työssä oleville että lomalaisille varmasti riittävästi hellepäiviä. Asiakaspalvelijoilla piti ravintoloissa kiirettä ja pehmytjäätelömassa loppui koko maasta. Koronapandemia aiheutti ruokapalvelualalle eräänlaisen ääri-ilmiön, suuren heilahduksen. Ensin se vähensi ravintola-alalla tarjolla olevaa työtä, ja kun ravintoloita sitten taas alettiin […]

Lue lisää
Muutos on mahdollisuus
Ruokapalvelualan haaste on työntekijäpula – mitä tehdä, jos käsiparit eivät riitä?

Yksi ruokapalvelualan haaste on työntekijäpula. Koronapandemia on pahentanut tilannetta entisestään. Kun mielikuvissa ruokapalvelualan työtehtäviä on tähän asti pidetty raskaina ja palkkausta heikosti kannustavana, niin nyt koronapandemian myötä myös alalta saatavan työtulon säännöllisyys on muuttunut aikaisempaa epävarmemmaksi. Ei siis ihme, että käsipareja ruokapalveluihin ja ruoanvalmistukseen on vaikea löytää riittävästi. Alan palkkojen nostaminen saattaisi lisätä työntekijöiden kiinnostusta, […]

Lue lisää
Hyvä ohje
Millainen on hyvä ohje?

Kevään 2021 vapusta meinasi tulla munkiton, koska vapun piknikbrunssin välttämätön osa sokerimunkki hajosi taikinapisaroiksi jo paistettaessa kuin maailmankaikkeus alkuräjähdyksessä. Miksi näin kävi, vaikka noudatin ohjetta? Siksi, koska ohjeessa oli painovirhe ja noudatin ohjetta sokeasti kuin kone tai robotti. Valmistusohjeessa luki 500 grammaa sulatettua ja jäähdytettyä voita. Eihän sokerimunkki tietenkään mikään terveyspommi ole, ei varsinkaan tämä, […]

Lue lisää
Leipäbuffet
Koronaviruksen leviämisen ehkäiseminen lounasruokailussa

Koronaviruksen leviämisen ehkäiseminen lounasruokailussa vaatii paikallisiin olosuhteisiin sopivan keinovalikoiman järjestelmällistä käyttöä. Harvoin mikään yksittäinen keino riittää, mutta joukko erilaisia toimenpiteitä pienentää viruksen leviämisen riskiä jo aika mukavasti. Terveysturvallisuutta parantavat keinot vaikuttavat asiakkaan kokemaan palvelupolkuun. Palvelumuotoilussa, jossa palveluja kehitetään ja suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa, puhutaan usein kohtaamispisteistä. Valitettavasti juuri ihmisten väliset kohtaamiset kuuluvat siihen joukkoon, johon […]

Lue lisää
Henkilöstöruokailu sairaalassa
Henkilöstöruokailu sairaalassa – ateriavaihtoehtoja valkotakkisille

Henkilöstöruokailu sairaalassa pystyy tuottamaan tänä päivänä aivan yhtä hyvän ruokailukokemuksen kuin ruokailu missä tahansa muussa henkilöstöravintolassa. Ajankohtaisuus, trendit ja asiakkaiden huomioiminen näkyvät palvelussa. Henkilöstöruokailu sairaalassa ei ole jäänyt kiinni kielteisiin mielikuviin tai ennakkokäsityksiin, joita sairaalaympäristö mahdollisesti joidenkin ihmisten mielissä sille langettaa. Haasteeseen on vastattu ja ruokapalveluammattilaiset ovat lähteneet uljaasti osoittamaan osaamistaan ja arvostustaan asiakkailleen. Henkilöstöruokailu […]

Lue lisää