Leipäbuffet
Koronaviruksen leviämisen ehkäiseminen lounasruokailussa

Koronaviruksen leviämisen ehkäiseminen lounasruokailussa vaatii paikallisiin olosuhteisiin sopivan keinovalikoiman järjestelmällistä käyttöä. Harvoin mikään yksittäinen keino riittää, mutta joukko erilaisia toimenpiteitä pienentää viruksen leviämisen riskiä jo aika mukavasti. Terveysturvallisuutta parantavat keinot vaikuttavat asiakkaan kokemaan palvelupolkuun. Palvelumuotoilussa, jossa palveluja kehitetään ja suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa, puhutaan usein kohtaamispisteistä. Valitettavasti juuri ihmisten väliset kohtaamiset kuuluvat siihen joukkoon, johon […]

Lue lisää
Henkilöstöruokailu sairaalassa
Henkilöstöruokailu sairaalassa – ateriavaihtoehtoja valkotakkisille

Henkilöstöruokailu sairaalassa pystyy tuottamaan tänä päivänä aivan yhtä hyvän ruokailukokemuksen kuin ruokailu missä tahansa muussa henkilöstöravintolassa. Ajankohtaisuus, trendit ja asiakkaiden huomioiminen näkyvät palvelussa. Henkilöstöruokailu sairaalassa ei ole jäänyt kiinni kielteisiin mielikuviin tai ennakkokäsityksiin, joita sairaalaympäristö mahdollisesti joidenkin ihmisten mielissä sille langettaa. Haasteeseen on vastattu ja ruokapalveluammattilaiset ovat lähteneet uljaasti osoittamaan osaamistaan ja arvostustaan asiakkailleen. Henkilöstöruokailu […]

Lue lisää
Nyhtökaurasalaatti
Ilmastoruoka kiinnostaa ja askarruttaa

Ilmastoruoka on päivä päivältä yhä useamman huulilla, mutta kuinka se saataisi yhä useammin myös nielaistua? Kuinka lisäisimme ilmastoystävällinen ruoan kulutusta? Kysymyksiä on tällä hetkellä enemmän kuin vastauksia? Ensimmäinen peruskysymys tietysti on, että mitä on ilmastoruoka? Vielä tällä hetkellä Wikipediakaan ei anna vastausta, ei edes englanninkielisillä hakusanoilla climate food tai climate friendly food. Sustainable food system […]

Lue lisää
Vanha keittiö
Tehdäänkö uusi ammattikeittiö vai vanha uudestaan?

Ammattikeittiön elinkaari on kohtuullisen pitkä. Keittiötypistä ja sen käytöstä riippuen se voi olla viisi, kymmenen tai jopa kaksikymmentä vuotta. Koko keittiön uusiminen ei siis osu kovin montaa kertaa yhden ihmisen kohdalle. Kun ammattikeittiössä tehdään iso uudistus, kannattaa huolellisesti pohtia, mitkä kaikki muutokset ovat tarpeen tehdä, jotta tuloksena olisi uusi ammattikeittiö eikä vain vanha uudestaan. Asiat […]

Lue lisää
Tarjoilija kompastuu
Pomokin voi olla oppimisen este

Jos työntekijä tai koko organisaatio ei opi tai toimii toisin kuin on sovittu, perimmäinen syy harvoin on työntekijöiden laiskuus. Pomokin voi olla oppimisen este, koska yksi esihenkilön keskeisistä tehtävistä on omalta osaltaan huolehtia henkilöstön oppimisen edellytyksistä. Oppiakseen ihmisen tulee olla motivoitunut. Innostunut ja motivoitunut henkilöstö tekee parhaansa ja kykenee monesti antamaan työsuorituksena jopa enemmän kuin […]

Lue lisää