Vanha keittiö
Tehdäänkö uusi ammattikeittiö vai vanha uudestaan?

Ammattikeittiön elinkaari on kohtuullisen pitkä. Keittiötypistä ja sen käytöstä riippuen se voi olla viisi, kymmenen tai jopa kaksikymmentä vuotta. Koko keittiön uusiminen ei siis osu kovin montaa kertaa yhden ihmisen kohdalle. Kun ammattikeittiössä tehdään iso uudistus, kannattaa huolellisesti pohtia, mitkä kaikki muutokset ovat tarpeen tehdä, jotta tuloksena olisi uusi ammattikeittiö eikä vain vanha uudestaan. Asiat […]

Lue lisää
Tarjoilija kompastuu
Pomokin voi olla oppimisen este

Jos työntekijä tai koko organisaatio ei opi tai toimii toisin kuin on sovittu, perimmäinen syy harvoin on työntekijöiden laiskuus. Pomokin voi olla oppimisen este, koska yksi esihenkilön keskeisistä tehtävistä on omalta osaltaan huolehtia henkilöstön oppimisen edellytyksistä. Oppiakseen ihmisen tulee olla motivoitunut. Innostunut ja motivoitunut henkilöstö tekee parhaansa ja kykenee monesti antamaan työsuorituksena jopa enemmän kuin […]

Lue lisää
Kasvispihvi
Nimeni on pihvi – kasvispihvi

Huh – läheltä piti, että kansalaiset olisivat joutuneet opettelemaan uusia termejä nykyaikaisille uusille ruoille. EU-tasolla on nyt päätetty, että nimitystä kasvispihvi ja kasvismakkara saa käyttää myös lihattomille tuotteille. Lähinnä lihateollisuutta lähellä olevat tahot pyrkivät varaamaan nimitykset pihvi ja makkara vain lihatuotteille. Kyllähän kaikesta saa halutessaan helposti LIHAvan riidan. Onneksi riidasta ei tällä kertaa kuitenkaan tullut […]

Lue lisää
Keskinkertainen katoaa kiinnostamattomien kalmistoon

Olet varmasti joskus kysynyt asiakkailtasi, mitä he pitivät tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta. Saitko vastaukseksi sanat ”ihan hyvä”. Jos näin kävi, niin hälytyskellojesi pitäisi soida. Tänä päivänä, jolloin vaihtoehdoista ei ole pulaa, Ihan hyvä tarkoittaa kovin keskinkertaista. Tarjoamasi ei oikein puhuttele. Se ei niin sanotusti tärisytä tunteita ja juuri siinä sitä sen tulisi saada aikaan. Keskinkertainen […]

Lue lisää
Irrallinen johto
Hyvä palvelu pelastaa paljon, kun ydintuote pettää

Hyvä palvelu pelastaa paljon, kun ydintuote pettää. Sen sijaan, jos liitännäis- tai tukipalvelut ydintuotteen ympärilläkin pettävät, niin todennäköisesti follow-up-mittaristoon joudutaan lisäämään merkintä sarakkeeseen menetetty asiakas. Kadonnut katkarapu Muistan vieläkin vuosien takaa palvelukokemuksen, kun olin ystävieni kanssa ulkona viettämässä rentoa ja mutkatonta iltaa – pitsalla. Ryhmästämme tuli tarjoilijalle painajainen, koska moni seurueestamme tilasi niitä tarjoilijoiden kauhuja […]

Lue lisää