
Miksi ruokahävikkiä halutaan piilotella?
Ruokahävikin vähentäminen Suomen ruokapalveluissa onnistuu parhaiten kaikkein asianosaisten hyvällä yhteistyöllä. Siinä tarvitaan niin tavarantoimittajia, ruokapalveluiden ammattilaisia kuin ruokailevia asiakkaitakin. Muutokset käyttäytymisessä tapahtuvat usein tietyn kaavan mukaan. Ensin asia pitää tietää ja tunnistaa. Vasta sen jälkeen, kun asia ymmärretään ja sisäistetään alkaa muutos tapahtua. Siksi tuntuukin oudolta, että jo asiasta tietämistä halutaan rajoittaa. Sopimaton ruokahävikkiastia Erään […]
Lue lisää
Kenelle viestiä ruokahävikistä?
Viime vuosina on järjestetty useita seminaareja ja tapahtumia, joissa on puhuttu ruokahävikistä ja keinoista sen vähentämiseksi. Ruokapalveluissa syntyy Suomessa ruokahävikkiä noin 80 miljoonaa kiloa vuodessa (Silvennoinen, K. 2020, Waste Amount, Type and Origin…). Noin viidennes ruoasta ei päädy suuhun. Määrät eivät sisällä elintarvikejätteeseen kuuluvia syömättömiä ruoan osia, kuten luita ja kuoria. Erään seminaarin työpajassa osallistujat […]
Lue lisää
Johtaminen, viestintä ja psykologinen turvallisuus
Johtajan tehtävä on varmistaa, että organisaation henkilöstö työskentelee oikeiden asioiden parissa mahdollisimman hyvin organisaation yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Johtajan pitää näyttää suuntaa ja huolehtia tavoitteen selkeydestä ja kirkkaudesta. Johtajan pitää johtaa joukkojaan oman esimerkin avulla. Ilman selkeästi viestittyä suuntaa, organisaatio ei tiedä, minne se on menossa, ja ”jos ei tiedä, minne on menossa, niin kaikki tiet […]
Lue lisää
Asiakasreklamaation käsittely – pahoittelut ja pakoon
Asiakasreklamaation käsittely asianmukaisesti ja siten, että asiakas haluaa jatkossakin olla kyseisen palveluntarjoajan asiakas, on taitolaji. Tätä taitoa voi opetella ja se myös kannattaa. Peruskaava on jokseenkin seuraava: kuuntele, osoita ymmärrystä, tunnusta virheesi, hyvitä virheesi, varmista tyytyväisyys kysymällä. Reklamaatio pitäisi myös saada käsiteltyä asiakkaan kannalta kohtuullisessa ajassa. Jokainen edellä lueteltu elementti on tärkeä. Kun jokin niistä […]
Lue lisää
Vuosi 2022 ruokapalveluissa
Vuosi 2022 on ollut ruokapalveluissa taas täynnä vauhtia ja vaihtelevia tilanteita. Toimintaympäristön normaalin muutostason lisäksi ala on tänäkin vuonna kohdannut varsin mittavia haasteita. Vuosi 2022 ruokapalveluissa on edellyttänyt meiltä jälleen eräänlaista normaalitason ylittävää muutos- ja reagointikyky. Pandemian opeilla eteenpäin Koronavirus on edelleen tätä kirjoitettaessa keskuudessamme. Tilanne on juuri sellainen kuin monet asiantuntijat arvioivatkin. Koronasta ei […]
Lue lisää