tyhjä taulu viestintä
Kun et viesti, viestit kuitenkin

Yritys tai organisaatio päättää luonnollisesti itse, mitä, miten ja kuinka paljon se viestii itsestään ja toiminnastaan. Päättipä organisaatio mitä tahansa, yleisöllä on kuitenkin myös odotuksia organisaation viestintää kohtaan. Joku aihe voi olla sellainen, jonka kohdalla organisaatio on valinnut pidättyväisen tai jopa täysin hiljaisen linjan viestinnän suhteen. Yleisö saattaa kuitenkin odottaa, että organisaatio viestisi edes jotain […]

Lue lisää
Bassokitara
Tukipalvelu on tärkeä

Palvelu on usein kokonaisuus, jossa ydinpalvelua tukee yksi tai useampi tukipalvelu. Teoreettisestikin tarkasteltuna palvelussa on usein ydinpalvelu ja sen ympärillä useita tukipalveluja. Kun tarkastellaan ruokapalveluita, ydinpalvelu on usein itse ruoka, mutta lähes täydellisyyttä hipova ruokakaan ei yksinään synnytä hurmaavaa asiakaskokemusta. Kouluissa tai sairaaloissa puolestaan koko ruokapalvelu kokonaisuudessaan on ”vain” tukipalvelu. Tukipalveluita ei kuitenkaan tule vähätellä. […]

Lue lisää
Lempiruoka
Lempiruoka – miten se luodaan?

Miten lempiruoka luodaan? Tähän kysymykseen varmasti moni haluaisi tietää vastauksen. Se säästäisi aika paljon aikaa ja vaivaa tuotekehityksessä, parantaisi asiakastyytyväisyyttä ja pienentäisi todennäköisesti myös ruokahävikkiä – ainakin siltä osin, että lautaselle otettu ruoka tulisi syötyä loppuun hyvällä ruokahalulla. Ainakin jos julkkiskokki Jamie Oliveria on uskominen, niin lempiruoka luodaan syömällä mitä tahansa ruokaa 17 kertaa. Näin […]

Lue lisää
Tyhjä lautanen asiakaspalvelu
Kiire kampittaa asiakaspalvelua

Ennen Suomessa paukkuivat pakkaset. Nyt tuntuu, että meillä paukkuvat lähinnä lämpöennätykset kerta toisensa jälkeen. Kesällä 2021 riitti sekä kaikille työssä oleville että lomalaisille varmasti riittävästi hellepäiviä. Asiakaspalvelijoilla piti ravintoloissa kiirettä ja pehmytjäätelömassa loppui koko maasta. Koronapandemia aiheutti ruokapalvelualalle eräänlaisen ääri-ilmiön, suuren heilahduksen. Ensin se vähensi ravintola-alalla tarjolla olevaa työtä, ja kun ravintoloita sitten taas alettiin […]

Lue lisää
Muutos on mahdollisuus
Ruokapalvelualan haaste on työntekijäpula – mitä tehdä, jos käsiparit eivät riitä?

Yksi ruokapalvelualan haaste on työntekijäpula. Koronapandemia on pahentanut tilannetta entisestään. Kun mielikuvissa ruokapalvelualan työtehtäviä on tähän asti pidetty raskaina ja palkkausta heikosti kannustavana, niin nyt koronapandemian myötä myös alalta saatavan työtulon säännöllisyys on muuttunut aikaisempaa epävarmemmaksi. Ei siis ihme, että käsipareja ruokapalveluihin ja ruoanvalmistukseen on vaikea löytää riittävästi. Alan palkkojen nostaminen saattaisi lisätä työntekijöiden kiinnostusta, […]

Lue lisää