Ammattikeittiön elinkaari on kohtuullisen pitkä. Keittiötypistä ja sen käytöstä riippuen se voi olla viisi, kymmenen tai jopa kaksikymmentä vuotta. Koko keittiön uusiminen ei siis osu kovin montaa kertaa yhden ihmisen kohdalle. Kun ammattikeittiössä tehdään iso uudistus, kannattaa huolellisesti pohtia, mitkä kaikki muutokset ovat tarpeen tehdä, jotta tuloksena olisi uusi ammattikeittiö eikä vain vanha uudestaan. Asiat muuttuvat ja ammattikeittiön toimintaympäristö muuttuu. Siksi myös ammattikeittiön on muututtava.
Uusi ammattikeittiö on mahdollisuus
Uusi ammattikeittiö pitää nähdä mahdollisuutena paljon enempään kuin se ammattikeittiö, jota ollaan uudistamassa. Keittopatojen ja uunien kokoja ja määriä ei kannata vain kopioida vanhan keittiön varustuksen mukaan ja luottaa siihen, että pelkät uusien modernien laitteiden kehittyneet ominaisuudet tekevät koko keittiöstä uuden. Pelkkä uusi laite tai laitteet eivät tee ammattikeittiöstä uutta.
Tarina vastaa kysymyksiin
Uuden ammattikeittiön menestystarina alkaa – tarinasta. Keitä me olemme? Mikä on tehtävämme? Keitä me palvelemme? Mitä me tavoittelemme? Mitä merkitystä meillä on? Miksi toimimme niin kuin toimimme? Miksi, mitä ja milloin kypsennämme, jäähdytämme ja kuljetamme? Isoja kysymyksiä, joihin on syytä etsiä pohdittuja vastauksia, on paljon. Vasta näiden vastausten lopputuloksena on esimerkiksi kaksi nimenomaan kymmenjohteista yhdistelmäuunia, yksi sekoittava pata ja tietynkokoinen pikajäähdytyskaappi.
Uusi ammattikeittiö edellyttää visiota tulevaisuudesta. Vision määrittäminen ja kuvaaminen voi tuntua vaikealta, koska yksi tulevaisuuteen liittyvä piirre on epävarmuus. Epäonnistumista ei kuitenkaan kannata visioidessaan pelätä, sillä mikä tahansa pohdittu visio on parempi kuin jo vuosia vanhan keittiön kloonaaminen toivoen, että se palvelisi hyvin vielä seuraavat 20 vuotta.
Laajenna omaa tuttua näkemystäsi
Tulevaisuuden visiointia kannattaa tehdä porukalla. Kun on katsellut vain oman ajatusmaailmansa nurkkia vuodesta toiseen, ei ehkä enää näe, mitä voi olla nurkan takana. Siksi näkemyksiä kannattaa kysyä myös oman tutun ammattikeittiön seinien ulkopuolelta. Defosella on valmiita palvelutuotteita, jotka antavat omille ajatuksille laajuutta ja uusia näkökulmia olipa kyseessä sitten yhden keittiön toiminnasta tai koko keittiöverkoston muodostamasta kokonaisuudesta.
Sen lisäksi, että oman keittiön tarina kannattaa yrittää kertoa ja kuvata itselleen, on hyvä selvittää, millaisen tarinan joku muu kertoisi samasta kohteesta aistimustensa ja kokemustensa perusteella. Olipa tarinoissa eroja tai ei, niin lopputulos on aina ammattikeittiön kannalta myönteinen. Näkökulma laajenee, epävarmuus vähenee ja päätösten perustat vahvistuvat.
Juha Jokinen