/

6.10.2020

Pomon duuni on palveluammatti

Lautasannos

Pomon duuni on palveluammatti. Sen oivaltaminen vaatii aikansa. Joillekin sen hyväksyminen voi olla vaikeaa. Pomon tulisi luoda edellytykset onnistumisille, poistaa tai ainakin madaltaa työn tekemisen esteitä, katalysoida energiaa, ruokkia työntekijöiden henkisiä voimavaroja ja huolehtia siitä, että flow-tilan saavuttamiselle on aina sekä aikaa että tilaa.

Palveleva pomo on kuin viidakossa etenevän tutkimusretkikunnan etunenässä kulkeva johtaja, joka viidakkoveitsi kädessään raivaa esteitä retkikunnan tieltä ja tekee ryhmän etenemisen kohti yhteistä päämäärää sujuvaksi ja ylipäätään mahdolliseksi.

Organisaatio onnistuu työntekijöiden onnistumisen kautta

Jotta organisaatio menestyisi, pomon tulee auttaa työntekijöitään onnistumaan. Organisaation onnistuminen tulee työntekijöiden onnistumisen kautta.

Jos markkinatutkimus ei onnistu, ei tiedetä, mitä asiakkaat haluavat ja organisaatio alkaa kenties tarjota asiakkaille arvottomia ratkaisuja. Jos tuotekehitys ei onnistu, tuotteen tai palvelun käytettävyys on huono tai siitä tulee vanha jo ennen markkinoille tuloaan. Jos tuotteen tai palvelun toimitusketju pettää, asiakas ei edes saa sitä, mikä käynnistäisi rahanvirran organisaation suuntaan. Tästä puolestaan seuraa, että kukaan ei tiedä onnistuuko laskutus, koska ei ole mitään laskutettavaa.

Kun pomo palvelee, organisaatio palvelee

Sen sijaan, että pomo vain jakelisi käskyjä ilman tukea, hänen tulisi kysyä ryhmältään, mitä sellaista hän voi tehdä, mikä auttaisi ryhmää onnistumaan tehtävissään.

Joillekin esihenkilöille voi olla vaikeaa hyväksyä olevansa palvelija. Ehkä sana joutuu vielä kantamaan painolastinaan mielleyhtymää ajalta, jolloin puhuttiin ylimystöstä ja alamaisista. Tänään menestyvät kuitenkin ne, jotka ajattelevat ja kokevat, että on ilo palvella.

On organisaation etu, jos esihenkilö on oivaltanut, että hän on palvelija, nimittäin pomo on asiakas. Hän päättää ostaako hän vai jättääkö hän ostamatta tai käyttääkö hän palvelua vai jättääkö hän käyttämättä.

Koska palvelevan pomon ja asiakkaan välissä on usein organisaatio, joka huolehtii asiakasrajapinnoista ja viestinvälityksestä organisaation ja asiakkaan välillä, on tärkeää, että palveleva pomo huolehtii siitä, että tämä organisaatio toimii kuin hyvin yhteensoittava orkesteri, josta asiakas voi todeta, että ”tämäpä vasta on musiikkia korvilleni”.

Juha Jokinen

Haluatko ottaa kehitysloikan viestinnässäsi tai kehittää ammattikeittiösi toimintaa?

Tilaa uutiskirje, niin saat hyödyllistä ja virikkeellistä luettavaa!